At de studerende opnår teoretisk viden og begyndende praktiske færdigheder i at anvende CIP’s model for Integrativ terapi med fundament i psykodynamisk terapi og integration af andre metoder. At de studerende opnår viden, kompetencer og færdigheder i psykodynamisk terapi, det terapeutiske rum og det terapeutiske mål.
Terapeutens rolle, klientens rolle, observatør-rollen, terapeutens og klientens relation, samtaleteknik, aktiv lytning og kommunikation. Etik og praktiske retningslinjer for klientarbejde. Tavshedspligt og underretningspligt.
Indsigt, bevidstgørelse, holdningsændring, ansvarserkendelse, afbalancering, ressourceopbygning og kompetenceudvikling.
Teori, begreber, metoder, teknikker, redskaber og terapeutrollen i forhold til:
Teori, begreber, metoder og interventionsformer samt terapeutens rolle og terapeut-klient relationen.
Dette semesters temaer inkludere de studerendes egne oplevelser/erfaringer og problematikker med temaet.
Bemærk: Ovenstående vil blive repeteret, udbygget og trænet på de efterfølgende semestre.
24 gange 4,5 timer = 108 timer á 60 min.
3 weekends gange 14 timer = 42 timer á 60 min.
I alt: 150 timer á 60 min/ lektioner 200 lektioner
Teori/ metode og færdighedstræning med underviser som superviser: 90 timer á 60 min./120 lektioner
Egenterapi og selvrefleksion med underviser som terapeut eller supervisor:
22 timer á 60 min./29,3 lektioner
Supervision: 38 timer á 60 min./50,6 lektioner
Derudover: 25 timers individuel egenterapi á 60 min.
(Ud af de 25 timer, skal 4 timer være på CIP)
Terapeutiske retninger
Claus Haugaard Jacobsen og Karen Vibeke Mortensen: Psykoterapeutisk praksis
Johan Cullberg: Dynamisk Psykiatri
WHO ICD – 10: Psykiske lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser
Esben Haugaard m.fl.: Psykoterapiens Hovedtraditioner
Esben Haugaard: Psykoterapi – Teori og forskning
Espen Jerlang: Udviklingspsykologiske teorier
Materiale fra Instituttet
Der udleveres materiale fra CIP fra:
Politikens: Psykoanalytiske leksikon
David H. Malan: Individuel psykoterapi og den psykodynamiske videnskab
At de studerende får udbygget deres viden og tilegner sig praktiske færdigheder i at anvende CIP’s model for Integrativ Psykoterapi med fundament i psykodynamisk terapi og integration af andre metoder. At de studerende opnår viden til at vurdere, hvilken del af klientens problematik der er af adfærdsmæssig, kognitivt, systemisk, eller eksistentiel karakter. At de studerende får træning i at integrere adfærdsterapeutiske og kognitive begreber/metoder i CIP´s model for Integrativ psykoterapi.
Teori, begreber, metoder, teknikker, redskaber og terapeutrollen i forhold til:
Hvilken del af klientens problematik er af adfærdsmæssig, kognitiv, systemisk, eller eksistentiel karakter.
Hvilke metoder matcher klientens problematik og personlighed.
Dette semesters temaer inkludere de studerendes egne oplevelser/erfaringer og problematikker med temaet.
Bemærk: Ovenstående vil blive repeteret, videreudviklet og trænet på de efterfølgende semestre.
Intern skriftlig prøve: Psykodynamiske begreber og metoder
Intern skriftlig prøve: Adfærdsterapeutiske begreber og metoder + Kognitive begreber og metoder
Intern klinisk prøve: Terapi ud fra CIP´s Integrative model
Claus Haugaard Jacobsen og Karen Vibeke Mortensen: Psykoterapeutisk praksis
Johan Cullberg: Dynamisk Psykiatri
WHO ICD – 10: Psykiske lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser
Esben Haugaard m.fl.: Psykoterapiens Hovedtraditioner
Esben Haugaard: Psykoterapi – Teori og forskning
Espen Jerlang: Udviklingspsykologiske teorier
Tove Hvid: Kroppens fortællinger
Merete M. Mørch & Nicole K. Rosenberg: Kognitiv terapi, Modeller og metoder
Irene Henriette Oestrich: Tankens kraft, Kognitiv terapi i klinisk praksis
Lars J. Sørensen: Særpræg Særhed Sygdom
Materiale fra Instituttet
Supplerende litteratur:
Byron Katie: Elsk det som er
At de studerende får udbygget deres viden og tilegner sig praktiske færdigheder i at anvende CIP’s model for Integrativ Psykoterapi med fundament i psykodynamisk terapi og integration af andre metoder. At de studerende får træning i at integrere systemiske begreber/metoder i CIP´s model for Integrativ psykoterapi.
At de studerende opnår viden og træning i at vurdere hvilke metoder der kan anvendes på hvilke problematikker. At den studerende får videreudviklet deres kompetencer i terapeutrollen og i at forvalte et terapeutisk forløb på en faglig, kompetent og etisk måde. At de studerende opnår viden, færdigheder, kompetencer og træning i at vurdere klientens personlighedsstruktur, problematikker og ressourcer, samt vurdere og identificere hvilke klienter de bliver uddannet til at behandle.
Teori, begreber, metoder, teknikker, redskaber og terapeutrollen i forhold til:
Familieopstillinger, Feltarbejde, Stoleterapi.
Udvikling og personlighedsdannelse, Diagnostik og Psykopatologi, Terapiens mål, muligheder og begrænsninger. Psykoterapeutiske processer.
Indikation og kontraindikation.
Derudover også de studerendes egne kognitive problematikker, som de arbejder med i klient-rollen, som f.eks. projektioner, automatiske tanker, behov, følelser frygtforestillinger m.m.
Hvilke metoder matcher klientens problematik og personlighed.
Dette semesters temaer inkludere de studerendes egne oplevelser/erfaringer og problematikker med temaet.
Bemærk: Ovenstående vil blive repeteret, udbygget og trænet på de efterfølgende semestre.
Bemærk: Ovenstående vil blive repeteret, udbygget og trænet på de efterfølgende semestre.
24 gange 4,5 timer = 108 timer á 60 min.
3 weekends gange 14 timer = 42 timer á 60 min.
I alt: 150 timer á 60 min/ lektioner 200 lektioner
Teori/ metode og færdighedstræning med underviser som superviser: 90 timer á 60 min./120 lektioner
Egenterapi og selvrefleksion med underviser som terapeut eller supervisor: 22 timer á 60 min./29,3 lektioner
Supervision: 38 timer á 60 min./50,6 lektioner
Derudover: 25 timers individuel egenterapi á 60 min. (ud af de 25 timer, skal 4 timer være på CIP)
Intern skriftlig prøve: Systemiske begreber og metoder
Claus Haugaard Jacobsen og Karen Vibeke Mortensen:Psykoterapeutisk praksis
Johan Cullberg: Dynamisk Psykiatri
WHO ICD – 10: Psykiske lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser
Esben Haugaard m.fl.: Psykoterapiens Hovedtraditioner
Esben Haugaard: Psykoterapi – Teori og forskning
Espen Jerlang: Udviklingspsykologiske teorier
Glen O. Gabbard & Sallye M. Wilkinson: Borderline-behandling og modoverføring
Rudi Dallos & Ros Draper: Familieterapi, systemisk teori og praksis
Anne-Lise Løvlie Schibbye: Relationer
Materiale fra Instituttet
Supplerende litteratur:
Bert Hellinger: Kærlighedens skjulte symmetri
John B. Burnham: Familieterapi
At de studerende får videreudviklet deres viden, færdigheder og kompetencer i at anvende CIP’s model for Integrativ Psykoterapi med fundament i psykodynamisk terapi og integration af andre metoder.
At den studerende får videreudviklet deres kompetencer i terapeutrollen og i at forvalte et terapeutisk forløb på en faglig, kompetent og etisk måde. At de studerende får viden om og udviklet deres kompetencer i forhold til hypotesedannelser og metodevalg.
Teori, begreber, metoder, teknikker, redskaber og terapeutrollen i forhold til:
Hvilke metoder matcher klientens problematik og personlighed.
Dette semesters temaer inkludere de studerendes egne oplevelser/erfaringer og problematikker med temaet.
Bemærk: Ovenstående vil blive repeteret, videreudviklet og trænet på de efterfølgende semestre.
Intern klinisk prøve: Terapi ud fra CIP´s Integrative model
Claus Haugaard Jacobsen og Karen Vibeke Mortensen: Psykoterapeutisk praksis
Johan Cullberg: Dynamisk Psykiatri
WHO ICD – 10: Psykiske lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser
Esben Haugaard m.fl.: Psykoterapiens Hovedtraditioner
Esben Haugaard: Psykoterapi – Teori og forskning
Espen Jerlang: Udviklingspsykologiske teorier
Anne-Lise Løvlie Schibbye: Relationer
Lars J. Sørensen: Særpræg Særhed Sygdom
Materiale fra Instituttet
Supplerende litteratur:
Irvin D.Yalom: Terapiens essens
Irene Henriette Oestrich: Slip angsten
At de studerende tilegner sig grundig viden om eksistentielle livsvilkår, temaer og problematikker.
At de studerende får viden og træning i at spotte eksistentielle temaer i klientens problematikker. At de studerende opnår viden om, kompetencer og træning i at integrere eventuelle eksistentielle problematikker i det terapeutiske behandlingsforløb. At de studerende opnår viden om stress-og krisetilstande og træning i at sondre dem i forhold til eller i samspil med andre problematikker og/eller diagnoser. At de studerende opnår viden om metoder til behandling af stress- og krisetilstande og træning i at anvende dem. At de studerende opnår viden om Chok / traume tilstande og træning i at sondre dem i forhold til eller i samspil med andre problematikker og/eller diagnoser. At de studerende opnår viden om metoder til behandling af chok/ traume og træning i at anvende dem.
At de studerende får videreudviklet deres viden, færdigheder og kompetencer i at anvende CIP’s model for Integrativ Psykoterapi. At de studerende får viden om og udviklet deres kompetencer i forhold til hypotesedannelser og metodevalg. At de studerende får kendskab til forskellige former supervision.
Teori, begreber, metoder, teknikker, redskaber og terapeutrollen i forhold til:
Døden, Friheden, Isolation, Meningsløshed
Stress og kriser
Teori og metoder til bearbejdning af stress og kriser.
Chok / Traume
Teori og metoder til bearbejdning af chok og traumer.
Introduktion til forskellige former for supervision: Bevidnende team, reflekterende team, faglig ekspertise.
Dette semesters temaer inkludere de studerendes egne oplevelser/erfaringer og problematikker med temaet.
Bemærk: Ovenstående vil blive repeteret, videreudviklet og trænet på de efterfølgende semestre.
24 gange 4,5 timer = 108 timer á 60 min.
3 weekends gange 14 timer = 42 timer á 60 min.
I alt: 150 timer á 60 min/ lektioner 200 lektioner
Teori/ metode og færdighedstræning med underviser som superviser: 90 timer á 60 min./120 lektioner
Egenterapi og selvrefleksion med underviser som terapeut eller supervisor:
22 timer á 60 min./29,3 lektioner
Supervision: 38 timer á 60 min./50,6 lektioner
Derudover: 25 timers individuel egenterapi á 60 min. (ud af de 25 timer, skal 4 timer være på CIP)
50 timers supervision på træningsklienter á 60 min. individuelt eller i gruppe
Skriftlig intern prøve: Projekt om eksistentielle temaer
Intern klinisk prøve: Integrativ psykoterapi med fokus på det eksistentielle
Marianne Davidsen-Nielsen og Nini Leick: Den nødvendige smerte
Irvin Yalom: Eksistentiel Psykoterapi
Lars J. Sørensen: Smertegrænsen– Traumer, tilknytning og psykisk sygdom
Ernesto Spinelli: Eksistentiel psykoterapi i praksis
Tor Wennerberg: Vi er vores relationer, om tilknytning, traumer og dissociation
Materiale fra Instituttet
Supplerende litteratur:
Peter A. Levine: Væk tigeren
Diane Poole Heller og Laurence S. Heller: Traumeheling
At de studerende får videreudviklet deres viden, færdigheder og kompetencer i at anvende CIP’s model for Integrativ Psykoterapi. At de studerende får viden om og udviklet deres kompetencer i forhold til hypotesedannelser og metodevalg. At de studerende får videreudviklet deres teoretiske og praktiske færdigheder fra samtlige tidligere semestre. At de studerende får videreudviklet deres kompetencer i forhold til at matche metoder til problematikker og klientens personlighed. At den studerende får videreudviklet deres kompetencer i terapeutrollen og i at forvalte et terapeutisk forløb på en faglig, kompetent og etisk måde.
Teori, begreber, metoder, teknikker, redskaber og terapeutrollen i forhold til:
Undervisning og læring ud fra de studerendes individuelle fremlæggelser af klient-cases fra deres træningsterapi:
Dette semesters temaer inkludere de studerendes egne oplevelser/erfaringer og problematikker med temaet.
Bemærk: Ovenstående vil blive repeteret, videreudviklet og trænet på de efterfølgende semestre.
Eksamen, med ekstern censor: Skriftligt teoretisk del, incl. klient-cases samt klinisk mundtlig del
Litteratur fra de foregående semestre
Materiale fra Instituttet
Supplerende litteratur:
Lars J. Sørensen: Sjælens længsel
Lars J. Sørensen: Skam
At de studerende får viden om misbrugstilstande og spiseforstyrrelser og træning i at sondre dem i forhold til eller i samspil med andre problematikker/diagnoser.
At de studerende får kendskab til metoder til behandling af lettere misbrug og spiseforstyrrelser og træning i at anvende dem.
At de studerende opnår viden om og træning i at identificere og behandle det psykiske aspekt hos klienter som har smerter i kroppen. At de studerende får videreudviklet deres viden, færdigheder og kompetencer i at anvende CIP’s model for Integrativ Psykoterapi. At de studerende får viden om og udviklet deres kompetencer i forhold til hypotesedannelser og metodevalg. At de studerende får videreudviklet deres teoretiske og praktiske færdigheder fra samtlige tidligere semestre. At de studerende får videreudviklet deres kompetencer i forhold til at matche metoder til problematikker og klientens personlighed. At den studerende får videreudviklet deres kompetencer i terapeutrollen og i at forvalte et terapeutisk forløb på en faglig, kompetent og etisk måde.
Teori og metoder til bearbejdning af misbrug og afhængighed.
Teori og metoder til bearbejdning af anoreksi, bulimi og overspisning
Teori og metoder til bearbejdning af det psykiske aspekt i kropslige symptomer eller smerter.
Dette semesters temaer inkludere de studerendes egne oplevelser/erfaringer og problematikker med temaet.
Bemærk: Ovenstående vil blive repeteret, videreudviklet og trænet på det sidste semester.
24 gange 4,5 timer = 108 timer á 60 min.
3 weekends gange 14 timer = 42 timer á 60 min.
I alt: 150 timer á 60 min/ lektioner 200 lektioner
Teori/ metode og færdighedstræning med underviser som superviser: 90 timer á 60 min./120 lektioner
Egenterapi og selvrefleksion med underviser som terapeut eller supervisor: 22 timer á 60 min./29,3 lektioner
Supervision: 38 timer á 60 min./50,6 lektioner
Derudover: 25 timers individuel egenterapi á 60 min. (ud af de 25 timer, skal 4 timer være på CIP)
50 timers supervision på træningsklienter á 60 min. individuelt eller i gruppe
Intern klinisk prøve: Integrativ psykoterapi
Materiale fra Instituttet
Supplerende litteratur:
John Bradshaw: Rejsen hjem
Mary O’Malley: Afhængighed
At de studerende opnår viden om og træning i at arbejde med par, grupper og familier.
At de studerende får kendskab til de forhold som er relevante i forhold til at starte en terapeutisk virksomhed.
At de studerende får kendskab til andre terapeutiske retninger, end dem som CIP anvender.
At de studerende kan dokumentere skriftligt, mundtligt og klinisk at de kan tilrettelægge, forvalte og gennemføre et terapeutisk forløb på en faglig, kompetent og etisk måde.
CIP’s Integrative Psykoterapi med grupper
CIP’s Integrative Psykoterapi med familier
Narrativ terapi, Gestaltterapi, Oplevelsesorienteret terapi, Kropsorienteret terapi, Imago Terapi m.fl.
Undervisning og læring ud fra de studerendes individuelle fremlæggelser af klient-cases:
Teori, hypoteser, valg af metoder, klinisk praksis.
Repetition, opsamling, færdighedstræning
Relevante elementer i forhold til de studerende som ønsker at starte egen praksis. Lokaler, annoncering, hjemmeside, priser, målgruppe m.v.
Skriftlig og mundtlig
Skriftligt projekt: Beskrivelse af et trænings-klientforløb.
Teori, hypoteser, begrundelse for valg af metoder, refleksioner m.m. Samt en terapeutisk session (Se eksamensvejledning).
Materiale fra Instituttet
Supplerende litteratur:
Jette Sinkjær Siomon: Imago Terapi
Howard Markman m.fl.: Kæmp for kærligheden
Hanne Hostrup: Kærestebilleder